Hybridferjen Ryfylkeferje illustrasjon

Bygger Ryfylkeferjen

Publisert
20/10/2020

Westcon har inngått avtale om å bygge hybridferjen Ryfylkeferjen for Norled, det blir den fjerde båten Westcon bygger for Norled på kort tid.

Ryfylkeferjen skal bygges på verftet til Westcon Yard i Ølensvåg. Den skal gå mellom Nedstrand og Stavanger og betjene alle ryfylkeøyene, etter planen skal den stå ferdig sommeren 2022. Ryfylkeferjen vil bli utstyrt med batterier som gjør at en unngår at ferjen må lade i løpet av dagen.

- Vi er veldig glade for å få tilliten av Norled nok en gang til å bygge enda en av fremtidens ferjer. Samarbeidet mellom oss er godt og jeg gleder meg til fortsettelsen, sier Endre Matre, leder for teknisk og nybygg i Westcon i en pressemelding.

- Dette passer godt med strategien vår om å bygge kvalitetsbåter til kvalitetskunder, slår han fast.

Grønt prosjekt

- Noe av det spesielle med dette prosjektet er at ferjen har ekstra batterikapasitet som gjør at det kan gå lengre tid mellom hver ladning, noe som er interessant i den ruten som skal trafikkeres, sier Matre.

- Dette er et av de grønne prosjektene som det stadig blir mer etterspørsel etter, mener Matre og viser til at Westcon de siste årene har bygd og bygd om en rekke båter til batteridrift.

- Westcon har tilegnet seg kunnskap som er viktig for å vinne kontrakter i markedet som vokser fram under det grønne skiftet. At kunder kommer tilbake til oss er også en anerkjennelse for den jobben som blir utført av våre folk.

Ferjen bygges i aluminium og er godt utrustet for å betjene øylandskapet den vil operere i. Ferjens last bil kunne tas om bord med kran, truck og biler. I tillegg vil ferjen utrustes med en spesialrampe som kan brukes på kaier hvor det ikke finnes normale kjørebroer på land.

Langvarig samarbeid

Kontrakten for nybygget ble undertegnet denne uken. Westcon og Norled har allerede et langvarig samarbeidsforhold. I fjor inngikk partene en avtale om enda to nybygg på Ølen, hvorav det ene nybygget blir Norges første hydrogen-ferje.

- Vi ønsker at vår virksomhet skal skape positive ringvirkninger i samfunnet rundt oss. Derfor er det veldig gledelig at denne ferjen kan bygges i Norge, sier Sigvald Breivik, teknisk direktør i Norled.

Norled AS er et av landets største ferje og hurtigbåtrederier. Selskapet har 80 fartøy, og driver ferje- og hurtigbåtsamband fra Oslofjorden til Troms. Norled har satset mye på nye fartøystyper og miljøvennlig teknologi.

Ved å klikke «Godta» aksepterer du lagring av cookies/informasjonskapsler på denne enheten. Cookies blir brukt til å utbedre side navigering, og samle brukerstatistikk for nettsiden for å forbedre innhold og brukeropplevelse. Du kan selv administrere hva du samtykker til ved å klikke på Preferanser. Les vår Personvernerklæring for mer informasjon.
No widows