– Jeg hadde ikke orket å sitte foran en dataskjerm hver dag. Det hadde blitt kjedelig. Her lærer jeg faget gjennom å jobbe, sier Emil Vikse Eikesdal. Han stortrives som sveiselærling på Westcon Yards.
Emil valgte TIP (teknikk og industriell produksjon) første året på videregående, før han gikk videre med industriteknologi på VG2.
– Industriteknologi er et av de bredeste fagene du kan velge, og gir et godt grunnlag hvis jeg vil utvide med et ekstra fagbrev senere, sier han. Mange har dobbelt fagbrev ved Westcon, og Emil vurderer også teknisk fagskole på sikt. En fagutdanning gir mange muligheter.
19-åringen er fra Ølensvåg, og hadde egentlig ikke sett for seg å jobbe ved hjørnesteinsbedriften.
– Faren min jobber her, og jeg hadde ikke tenkt å følge i hans fotspor. Men så fikk jeg sommerjobb hos Westcon, og trivdes kjempegodt. Da jeg skulle søke læreplass var det hit jeg ville, forteller han.
Han forteller at det er noe helt annet å jobbe praktisk med et fag enn å lære det teoretisk.
– Jeg lærte mer om sveising de første to månedene her enn jeg gjorde på to skoleår. Sveising er et bredt fagfelt, med forskjellige metoder, materialer og utstyr som skal mestres. Her blir det mange timer sveising hver dag, og da lærer en fort, sier Emil. Han skal opp til fagprøve i august, og vil søke jobb ved Westcon etterpå.
Han forteller at arbeidsdagene kan være hektiske, med tidsfrister som skal holdes og mye som skal på plass samtidig.
– Vi er mange som er avhengige av hverandre, og det er alltid noen som venter på at du skal gjøre jobben din for at de får gjort sin. Det er også det som er så kjekt her, at alle er med og bidrar, og vi leverer et felles resultat, sier han.
– Det som er bra her er at du ikke er låst i en posisjon. Du kan utdanne deg videre, få et ekstra fagbrev, og velge å ta mer ansvar, sier Kennet Kaldheim.
Kennet begynte som mekanikerlærling i Westcon Yards i 2009. Etterhvert har han fått mer ansvar, som bas og formann, og han er også tillitsvalgt.
Kenneth forteller om spennende arbeidsdager ved verftet.
– Det er et stort puslespill med mange involverte, og det eneste som er sikkert er at planen du starter opp med om morgenen blir forandret i løpet av dagen. Den variasjonen gjør det kjekt å jobbe her. En viktig del av jobben er å sikre flyt i prosjektene.
– Det nytter ikke om du blir ferdig med din del av jobben hvis ingen andre får gjort sitt. God kommunikasjon er kjempeviktig her, og vi har et veldig godt arbeidsmiljø, forteller han.
For de som vil ha nye utfordringer er det mange muligheter.
– Flere velger å ta et ekstra fagbrev gjennom jobben, og vi oppmuntres til å ta ansvar som bas eller formenn. En kan også reise offshore i perioder, det har jeg selv gjort.
Det var ikke opplagt at det var skip og rigger Kennet skulle jobbe med. Da han var yngre var biler den store interessen.
– Jeg drev med motorsport, og ville bli bilmekaniker eller oppretter. Jeg søkte læreplass, men bedriften jeg var i kontakt med hadde ikke kapasitet til å ta imot lærlinger. Jeg søkte sommerjobb på Westcon, og ble i stedet tilbudt læreplass hos dem, forteller han.
Nå er Kennet glad for at han ikke endte med førstevalget.
– Jeg stortrives på Westcon, og har aldri savnet bilbransjen. Det er mye bedre å jobbe her, smiler han.
– Vi har merket nedgangen i oljenæringen, men nå er det mye som skjer. Vi trenger flere ansatte, sier HR-leder Gunnlaug Habbestad.
Westcon Yards er en del av Westcon-gruppen. Ved verftet i Ølensvåg kan du se stadig nye rigger og skip. Noen er der for en kortere periode, andre ligger lenge.
– Nå har vi flere oppdrag med grønne løsninger, som skip og rigger som installerer batteri og varmevekslere. Det er veldig fokus på energisparing og miljø, og det gir nye muligheter for oss, sier Gunnlaug.
Det er bedre tider i oljenæringen, likevel forventer selskapet at det kommer færre rigger til Ølensvåg.
– Riggene er nyere og krever mindre vedlikehold. De ønsker å ligge minst mulig til kai. Derfor reiser vi heller offshore og utfører jobben mens de er i drift, forteller HR-lederen.
Nå skal verftet ansette flere fagfolk.
-Vi trenger rørleggere, sveisere og platearbeidere, spesielt for arbeid offshore. Vi ser også etter flere erfarne skipsmekanikere for verftet i Ølen og Karmsund. Formenn trenger vi også, både offshore og på verftet, sier Gunnlaug. Westcon tar imot lærlinger hvert år.
– Vi pleier å ta inn 6-7 lærlinger hvert år, litt etter hvor mange søkere vi får fra forskjellige fagområder. Det er viktig for oss at ungdom kan stole på at det finnes læreplasser hos oss. Vi tar imot uansett om det er gode eller dårlige tider.
Foto og tekst: Mediebyrået i Haugesunds Avis / Steffen Jenssen