Skroget til MS Hjellestad løftes av frakteskipet

MF Hjellestad er ankommet Westcon

Økland Foto
Publisert
24/2/2020

Skroget til Norleds miljøferje ankom verftet i Ølensvåg fredag, og skal nå utrustes med utstyr fra Westcon.

– Westcon skal utover høsten utruste fartøyet og intallere skipssystemer som fremdriftsanlegg, innredning av rørsystemer, navigasjonsutstyr , samt sikkerhetsutstyr for mannskap og passasjerer, forteller Endre Matre, direktør for teknisk og nybygg i Westcon.

Aluminiumsferjen er en enskrogs pendelferje som blir den første av sitt slag. Det er selskapet LMG Marin som har designet fartøyet.

Norled signerte kontrakt med Westcon for oppdraget med å bygge den nye ferjen i april 2018.

– Det som er spesielt kjekt er at dette er en ferje hvor Westcons egne produkter er en stor del av leveransen slik at dette blir en skikkelig Westcon-båt med noe av det siste innen miljøvennlig teknologi, legger Matre til.

MF Hjellestad skal gå i sambandet mellom Hjellestad og Klokkarvik i Hordaland, og den skal kunne ta med 16 biler. Fartøyet er konstruert for å kunne ta imot to vogntog á 52 tonn.

Fartøyet skal overleveres til Norled innen utgangen av oktober 2019, og skal settes i drift 1. januar 2020. Miljøferjen blir et lite fartøy med halvautomatisk lading. Westcons kraft- og styringssystem eSEAMatic BLUE skal sørge for elektrisk fremdrift med biodiesel som supplement.

Skroget ble løftet av frakteskipet Foto: Økland Foto

Fakta om MF Hjellestad

  • Skal gå sambandet mellom Hjellestad – Klokkarvik i Hordaland
  • Kapasitet på 16 biler
  • Konstruert til å ta imot vogntog på opptil 52 tonn
  • Fartøyet er designet av LMG Marin
Ved å klikke «Godta» aksepterer du lagring av cookies/informasjonskapsler på denne enheten. Cookies blir brukt til å utbedre side navigering, og samle brukerstatistikk for nettsiden for å forbedre innhold og brukeropplevelse. Du kan selv administrere hva du samtykker til ved å klikke på Preferanser. Les vår Personvernerklæring for mer informasjon.
No widows